Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Share this Artikkelit
X
Välipala lapselle

Älä unohda välipalaa

 

Aurinko ja lämpö houkuttelevat kesäkuukausina ihanille retkille koko perheen hauskojen harrastusten pariin. Pitkät, ulkona leikkien vietetyt päivät vaativat kuitenkin paljon energiaa. Lapsille tulee helposti nälkä ja heistä tulee ärtyisiä, jos aterioiden väli on liian pitkä.

Maanantai, 2. toukokuuta, 2016

Miten silloin voi pitää sovun yllä harrastuksissa ja leikeissä? Paras tapa on yrittää ehkäistä ”energiahäviö” pitämällä nälkä poissa säännöllisin ruokailutottumuksin ja suunnittelemalla harrastukset reilun aamiaisen tai lounaan jälkeen, jolloin lasten kuntokäyrä on korkeimmillaan. Koko perheen jaksamista kesän kaikissa ulkoharrastuksissa voi lisäksi pidentää eväskoriin mukaan pakattavilla hyvillä välipaloilla.

Pienimpien lasten täytyy saada syödä melko usein ja heidän täytyy saada ruokaa oman rytminsä mukaan. 1–2-vuotiaat lapset syövät yleensä noin kahden ja puolen tunnin välein. Tätä vanhemmat lapset voivat pärjätä hieman pidempään ilman ruokaa, mutta heilläkään aterioiden välin ei pitäisi mielellään olla yli kolme ja puoli tuntia. Ateriat tulisi jakaa aamiaiselle, lounaalle ja illalliselle sekä kahdelle tai kolmelle välipalalle. Ateriat tulisi myös mieluiten tarjota samaan aikaan joka päivä.

Pienet lapset tarvitsevat enemmän energiaa kuin aikuiset, kun energiantarve lasketaan painokiloa kohden.Lisäksi lasten mahalaukkuun mahtuu vain vähän ruokaa kerrallaan. Kokonaisuudessaan lapset tarvitsevat toki vähemmän energiaa kuin aikuiset, mutta lapset tarvitsevat hyvin ravitsevaa ruokaa. Lapset saavat helpommin tarvitsemansa energian ja ravinnon, kun ruokailut ovat säännöllisiä ja tapahtuvat tasaisin väliajoin. Silloin on myös helpompi välttää napostelua aterioiden välillä, mikä puolestaan suojaa hampaita.

Jäätelö, mehut ja karkki, joita tulee syötyä kesällä hieman normaalia enemmän, voivat pilata ruokahalun ennen seuraavaa ateriaa. Jos lapsi syö sitä sun tätä pientä aterioiden välillä, hyväkin ruokahalu voi kaikota. Silloin lapsi ei syö tarpeeksi kunnon ruokaa, joka sisältää kaikki tarvittavat ravintoaineet ja energiaa hyvässä muodossa. Arkisin kannattaa välttää paljon lisättyä sokeria sisältäviä välipaloja tai herkkuja.

Esimerkiksi yksi suuri jäätelö kattaa suuren osan päivittäisestä energiantarpeesta. Jäätelö on hyvää ja viilentävää kesällä, mutta sitä ei tarvitse syödä joka päivä. Erityisesti lapsille jäätelöä kannattaa antaa harkiten.

Hyvän välipalan ei tarvitse olla erikoinen. Se voi olla puuroa, marjoja tai hedelmiä sellaisenaan tai hedelmäsoseena, tai leipää, joka saattaa maistua vauvalle paremmin ilman kuorta. Yhden vuoden iästä lähtien hyvä välipala voi olla myös viiliä tai jogurttia, maitoa ja voileipä. Voileipä, maito ja hedelmät ovat hyvä päivittäinen välipala. Vaihtele leikkeleitä, eri leipälajeja, hedelmiä ja marjoja, jotta lapsi saa vaihtelua ja erilaisia makuelämyksiä.

Välipala on tärkeä ateria, joka auttaa pitämään mielen virkeänä koko päivän, mutta se on myös erityisen hyvä yhteishengen luoja. Yhdessä syöminen tekee syömisestä iloisen tapahtuman, eikä elämässä ole koskaan liikaa iloa!

Lue lisää

Vinkkejä vanhemmille

Haluatko enemmän tietoa lapsesi ikään liittyvistä kehitysvaiheista ja ravitsemuksesta?

  • Ruokailutilanne
  • Perhe-elämä
  • Vinkit matkalle
  • Leikkivinkit

Liity Hyvät eväät -kerhoon

Asiaan liittyvää sisältöä
Artikkelin arviot