Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Share this Artikkelit
X
9. raskausviikko - 13. raskausviikko eli kolmas raskauskuukausi

Raskausviikko 9 - raskausviikko 13, eli kolmas raskauskuukausi

 

Edelliset kuukautiseni olivat 11-15 viikkoa sitten, eli menossa ovat raskausviikot raskausviikko 9 – raskausviikko 13. Ensimmäisen raskauskolmanneksen loppu tarkoittaa onneksi myös yleensä sitä, että raskausajan pahoinvointi loppuu! En malta odottaa, että näen vauvani ensimmäisessä ultraäänitutkimuksessa.

Torstai, 7. heinäkuuta, 2016

Raskausviikko 9 - raskausviikko 13: missä kehitysvaiheessa vauvani on nyt?

Vauvasi kasvonpiirteet alkavat jo erottua. Kasvojen luusto saa pikkuhiljaa muotonsa ja huulet ja kulmakarvat alkavat erottua. Myös silmäluomet kasvavat. Ensimmäisessä ultraäänitutkimuksessa, joka tapahtuu yleensä aikavälillä raskausviikko 11 ja raskausviikko 13, pääset näkemään tämän huiman kehityksen. Se on erityisen taianomainen hetki, kun näet vauvasi ensimmäisen kerran!

Vauvasi sydän löytää säännöllisen rytminsä. Lyöntinopeus on 110-160 lyöntiä minuutissa, eli paljon nopeampi kuin oma sydämesi. Stressi saattaa kiihdyttää vauvan sydämenlyöntejä ja tästä syystä on tärkeää, että sinä vältät stressiä ja rentoudut.

Kolmas raskauskuukausi, eli aikaväli raskausviikko 9 ja raskausviikko 13, on aikaa, jolloin vauvan hermosolut lisääntyvät räjähtävällä nopeudella. Tämä aiheuttaa vauvalle refleksinomaisia liikkeitä joita sinä et vielä pysty kuitenkaan tuntemaan. Vauva kääntelee kohdussasi päätään ja heiluttelee raajojaan, koska sillä alkaa olla paljon energiaa.

Alkaen raskausviikosta 9, vauvan makunystyrät alkavat kehittyä kieleen. Vauva alkaa vähitellen avaamaan ja sulkemaan suutaan, jolloin se myös nielee lapsivettä. Vauvan munuaiset toimivat jo ja se poistaa nielemänsä lapsiveden virtsaamalla.

 

Raskausviikko 9 – raskausviikko 13, ja sopiva ruokavalio: raskaus ja proteiini

Aikavälillä raskausviikko 9 ja raskausviikko 13 vauvasi kasvu kiihtyy huomattavasti. Tästä syystä on tärkeää, että huolehdit riittävästä proteiinin saannista raskauden aikana. Monipuolinen ja tasapainoinen raskausajan ruokavalio takaa luonnollisesti riittävän proteiinin saannin. Jos olet kasvissyöjä tai muuten syöt harvoin lihaa, muista sisällyttää ruokavalioosi muita proteiinilähteitä. Esimerkiksi palkokasvit riisin tai linssien kera ovat erittäin hyvä proteiinilähde, mutta myös kala, munat ja maitotuotteet sisältävät paljon tärkeää proteiinia raskaana olevalle.

Toinen erittäin tärkeä ravintoaine on kalsium ja onkin tärkeää, että varmistat sen riittävän saannin. Kalsiumin saanti on erityisen tärkeää luustollesi, jotta se ei rasitu tai heikkene raskauden aikana. Riittävän määrän kalsiumia saat esimerkiksi juomalla rasvatonta maitoa 5-6 dl päivässä ja syömällä 2-3 siivua juustoa (erityisesti kovat juustot). Jogurtti on myös loistava kalsiumin lähde. Nyrkkisääntönä voit pitää, että syöt neljä annosta maitotuotteita päivässä. Kalsiumia löytyy pienempiä määriä luonnostaan myös muista lähteistä, kuten hedelmistä ja vihanneksista (pinaatti, parsakaali, krassi, vihreät herneet jne.) sekä palkokasveista (pavut jne.), manteleista, sardiineista, öljyistä, jne.

Tarkasta lääkäriltäsi, että raskausajan ruokavaliosi on riittävän tasapainoinen ja tarpeeksi monipuolinen. Lääkäri voi määrätä sinulle ravintolisiä, mikäli katsoo sen tarpeelliseksi ruokavaliotasi tarkastellessaan.

Kuukauden kysymys: en pysty syömään kalaa eli liittykö tämä raskausajan pahoinvointiin? Ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana on normaalia, että jotkin ruoat aiheuttavat vastenmielisyyttä tai maistuvat suorastaan pahalta. Raskausajan pahoinvointi aiheuttaa myös rajoituksia. Syy tähän on yksinkertaisesti hormonit. Hormonit mullistavat helposti ruokailutottumuksiasi tehden sinusta esimerkiksi yliherkän joillekin hajuille ja mauille. Tästä syystä sinun ei kannata huolestua, jos ajatus kalaruoasta inhottaa. Proteiinilähteitä on monia muitakin, joten yhden ollessa vastenmielinen, valitse jokin toinen. Kanan rintapalat, munat, keitetty kinkku, jne. ovat kaikki terveellisiä vaihtoehtoja. Kalaa voi myös valmistaa uudella tavalla, tai voit yhdistää sen ruoka-aineisiin, jotka peittävät sen makua (esim. kalan voi sekoittaa porkkanasosekeittoon). Vastenmielisyydestä joitain ruoka-aineita kohtaan ei kannata olla huolissaan, tämä on ohimenevä vaihe!

Kun kolmas raskauskuukausi lähestyy loppuaan, alkaa raskausajan pahoinvointi ja alun kolotukset helpottamaan ja tunnet olevasi huippukunnossa. Ulkoile paljon ja nauti raittiista ilmasta säästä riippumatta. Huomaat pian, että olosi paranee ja pystyt nauttimaan raskaudestasi!

Mietteitä ja mielipiteitä

Sonia, 28 vuotta, kolmas raskauskuukausi

"Olemme nyt jakaneet iloisen uutisemme läheistemme kanssa. Tulevat isovanhemmat ovat aivan innoissaan! Oli hyvin liikuttava hetki kertoa heille vauvasta. Ja ystäväni Marina on jo ilmoittautunut vapaaehtoiseksi lapsenvahdiksi!"

Lue lisää

Vinkkejä vanhemmille

Haluatko enemmän tietoa lapsesi ikään liittyvistä kehitysvaiheista ja ravitsemuksesta?

  • Ruokailutilanne
  • Perhe-elämä
  • Vinkit matkalle
  • Leikkivinkit

Liity Hyvät eväät -kerhoon

Asiaan liittyvää sisältöä
Artikkelin arviot