Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Share this Artikkelit
X
Raskaus turvotus ja raskausajan pahoinvointi

Raskaus turvotus ja raskausajan pahoinvointi - Muita raskausajan vaivoja ja huolia sekä ruokavaliovaihtoehtoja

 

Raskaus on jännittävä, innostava ja täysin erilainen jokaiselle naiselle. Raskaus ja vaivat yhdessä huolettavat ja hämmentävät kuitenkin monia. Olemme listanneet joitakin yleisiä raskausajan vaivoja ja tarjoamme vinkkejä niiden hallintaan. Näiden vinkkien avulla voit helpottaa oloasi, välttyä vaivoilta ja nauttia mukavasta raskaudesta.

Keskiviikko, 6. heinäkuuta, 2016

Raskaus ja mieliteot

Kukaan ei oikeastaan tiedä mistä raskausajan mieliteot johtuvat, mutta lukemattomat äidit ovat kokeneet mitä erilaisimpia mielitekoja - vesimelonista suklaaseen ja jäätelöön kuumalla kastikkeella ja kaikkea siltä väliltä.

Näin otat raskausajan mieliteot haltuun:

- Älä tuomitse mielitekoja – ne ovat osa normaalia raskausajan elämää!

- Pidä annoskoot järkevinä ja noudata muuten terveellistä ja tasapainoista ruokavaliota.

Raskaus ja aamupahoinvointi

Raskaus ja aamupahoinvointi kulkee usein käsi kädessä. Raskausajan pahoinvointi ja oksentelu ovat monen tulevan äidin painajainen, varsinkin raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana. Syy tähän on pysynyt tuntemattomana, mutta sen arvellaan johtuvan hormonaalisista muutoksista tai raskauden alkuvaiheen alentuneesta verensokerista. Kuten nimestä voi päätellä, on pahoinvoinnin yleisin ajankohta aamuisin, mutta se voi iskeä ikävä kyllä mihin tahansa aikaan päivästä!

Vinkkejä raskausajan aamupahoinvoinnin ehkäisemiseen:

- Syö pieniä ruoka-annoksia.

- Syö säännöllisesti ja monipuolisesti saadaksesi kaikkia tarvitsemiasi ravintoaineita.

- Hajuaistisi voi olla korostunut raskauden aikana, joten vältä mahdollisia hajun aiheuttajia, kuten voimakkaita aromeja, parfyymia ja tupakansavua.

- Vältä liian mausteisia ruokia ja ruoka-aineita. Ota pieni välipala ennen nukkumaanmenoa ja heti herätessä. Välipala voi olla vaikkapa pala leipää.

- Ota lisävitamiinit ruokailun yhteydessä tai heti sen jälkeen.

- Jos pahoinvointisi raskauden aikana on vahvaa tai se kestää koko päivän, keskustele siitä lääkärisi kanssa.

Raskaus ja ummetus

Raskaus ja ummetus on ikävä yhdistelmä. Raskaushormonit rentouttavat suolistosi lihaksia ja hidastavat ruoka-aineiden liikkumista suolistossa. Sen lisäksi vauva painaa suolistoa, joka hidastaa ruoansulatusprosessia entisestään.

Tässä muutama yksinkertainen vinkki, jolla saat ruoansulatuksesi toimimaan paremmin:

- Juo runsaasti nesteitä joka päivä, sopiva janojuoma on vesi. Myös kasvikset, hedelmät ja marjat sisältävät paljon nestettä sekä kuitua ja helpottavat siksi myös ruoansulatusta. Syö joka aterialla ja välipalaksi kasviksia, hedelmiä ja marjoja.

- Syö kuitupitoista ruokaa, kuten hedelmiä, vihanneksia ja kokojyväleipää.

- Liikunta tekee hyvää, joten ole aktiivinen. Säännölliset kävelyt auttavat myös ruoansulatusta ja raskausajan ummetusta!

Raskaus ja turvonneet nilkat

Turvonneet nilkat raskaana ovat yksi epämiellyttävä raskauden sivuoire. Raskauden myötä kehoosi kertyy normaalia enemmän nestettä, koska sinä ja vauva tarvitsette sitä. Myös hormonaaliset muutokset saattavat aiheuttaa turvotusta. Turvonneet nilkat raskauden aikana ovat havaittavissa yleensä illalla ja etenkin jos olet ollut jaloillasi koko päivän.

Nämä vinkit voivat helpottaa oloasi:

- Juo paljon nesteitä.

- Nosta jalat ylös aina kun mahdollista.

- Älä käytä tiukkoja kenkiä.

Jos turvotus huolestuttaa sinua, juttele asiasta lääkärisi kanssa.

Raskaus ja närästys

Raskaus ja närästys on tuttu vaiva monelle raskaana olevalle. Närästys - polttava tunne keskellä rintakehääsi - voi johtua siitä, että vauva painaa vatsaasi ja suolistoasi. Tästä johtuen vatsahapot puristuvat ruokatorven alaosaan ja saa ne nousemaan ylös ruokatorveen. Tämä saa aikaan ikävän polttavan tunteen, jota kutsumme närästykseksi.

Nämä ruokavaliomuutokset saattavat helpottaa närästystä raskauden aikana:

- Syö pieniä aterioita usein, muista syödä hitaasti ja pureskella hyvin.

- Vältä rasvaisia ja maustettuja ruokia.

- Odota ainakin tunti ennen kuin menet makuulle syömisen jälkeen.

Keskustele aina lääkärisi kanssa ennen kuin käytät mitään käsikaupassa saatavilla olevia närästyslääkkeitä.

Kasvissyöjän ja vegaanin raskaus

On täysin turvallista olla kasvissyöjä tai vegaani myös raskauden aikana. Muista kuitenkin varmistaa laadukkaiden proteiinien riittävä saanti ja tasapainottaa ruokavaliotasi täysjyvätuotteilla, hedelmillä, vihanneksilla ja terveellisillä rasvoilla.

Tässä vinkki turvallisen raskauden varmistamiseksi:

- Tarkista lääkäriltäsi tarvitsetko raskauden ajaksi lisäravinteita. Näitä voivat olla mm. B12-vitamiini, D-vitamiini, foolihappo, rauta, kalsium ja sinkki. Varmista, että ruokavaliosi on riittävän monipuolinen ja käytä tarvittaessa lisäravinteita.

Muista kertoa lääkärillesi, että olet kasvissyöjä tai vegaani, tai jos suunnittelet aloittavasi kasvissyönnin tai vegaaniruokavalion.

Raskaus ja maitotuotteet
Jos vältät maitotuotteita, ei huolta, saat silti riittävästi kalsiumia jos kiinnität huomiota ruokavalioosi.

- Valitse ruoka-aineita, jotka sisältävät paljon kalsiumia. Kalsiumia saat mm. kalsiumilla täydennetyistä juomista (esim. soija-, tai kaurajuoma), pähkinöistä, soijapavuista, seesaminsiemenistä ja lohesta.

- Kalsiumia on saatavilla myös lisäravinteena. Maidottomien kasiumlähteiden kalsium ei aina välttämättä imeydy yhtä hyvin kuin maitotuotteiden kalsium, joten saatat tarvita kalsiumia myös lisäravinteena.

- Tarkkaile D-vitamiinin saantiasi. D-vitamiinia löytyy useimmista maitotuotteista, joten saatat tarvita myös sitä lisäravinteena jos et käytä maitotuotteita. Päivittäinen auringonvalo tuo paljon D-vitamiinia, mutta aina sitä ei ole riittävästi saatavilla, joten muista lisäravinteet myös D-vitamiinin osalta.

Raskaus ja korkea verenpaine

Raskaus ja korkea verenpaine on suhteellisen yleinen raskausajan ongelma. Raskausajan kohonnut verenpaine (gestational hypertension) vaatii aina lääkärin hoitoa.

Näillä vinkeillä voit vaikuttaa verenpaineeseen raskauden aikana myös itse:

- Koeta pitää painonnousu kurissa.

- Valitse vähäsuolaisia elintarvikkeita ja ruokia. Kiinnitä huomiota suolan käyttöön ruoanvalmistuksessa.

- Ole aktiivinen ja liiku.

- Vältä alkoholia ja tupakkaa koko raskauden (ja imetyksen!) ajan.

- Kerro lääkärillesi kaikista käyttämistäsi resepti- tai reseptivapaista lääkkeistä.

Raskaus ja diabetes

Raskaus ja diabetes yhdessä vaativat aina lääkärin hoitoa. Raskausdiabeteksen syntymämekanismia ei tiedetä tarkasti, mutta sen epäillään johtuvan insuliinintuotantoa häiritsevistä raskausajan hormoneista. Äidin raskausdiabeteksen vuoksi sikiö saattaa kasvaa tavallista suuremmaksi. Raskausdiabetes paranee yleensä synnytyksen jälkeen, mutta se altistaa äidin myöhemmin puhkeavalle tyypin 2 diabetekselle. Raskausdiabeteksen hoidon päämääränä on pitää veren glukoosipitoisuus normaalina koko raskauden ajan. Tämä vaatii aina tarkkaan määriteltyä ateriasuunnittelua ja aikataulutettua liikuntaa.

Ennakoiva vinkki jokaiselle:

- Pyydä lääkäriltäsi lähete ravitsemusterapeutille. Ammattitaitoinen ravitsemusterapeutti voi auttaa sinua ateriasuunnittelussa ja saat samalla vinkkejä ja neuvoja diabeteksen hallintaan raskauden aikana.

Kaksoset tai vielä useampi

- Jos odotat kaksosia tai vielä useampaa lasta yhdellä kertaa, energiantarpeesi on suurempi kuin yhtä lasta odottavan äidin. Muista syödä monipuolisesti ja riittävästi. Syö useampia pieniä aterioita päivässä, varsinkin jos tulet helposti kylläiseksi jo pienestä ruokamäärästä.

Pyydä apua lääkäriltä ja neuvolasta ammattilaisilta, sillä energiantarve voi vaihdella riippuen siitä olitko ennen raskautta yli-, ali- vai normaalipainoinen.

Raskaus ja jalkakrampit

Raskausajan jalkakrampit tulevat usein yöllä ja ovat yleinen raskauden sivuoire. Kärsit niistä todennäköisimmin raskauden viimeisen kolmanneksen aikana ja ne johtuvat todennäköisesti siitä lisäpainosta, jota kannat tässä vaiheessa raskautta mukanasi koko ajan.

Tässä muutama vinkki jalkakramppien helpottamiseen raskauden aikana:

- Venyttele pohkeitasi ja pyörittele nilkkojasi.

- Varmista riittävä kalsiumin saanti. Se on tärkeää luustolle, mutta se on myös erittäin tärkeätä lihasten supisteluille.

Sinulla saattaa esiintyä joitain näistä vaivoista raskauden aikana tai ei yhtäkään niistä. Muista aina, että suurin osan näistä raskausajan vaivoista on ratkaistavissa ja niihin on saatavilla helpotusta, jotta voit nauttia raskaudestasi terveenä ja olosi pysyy hyvänä. Noudata aina lääkärin ja terveydenhoitajan ohjeita, he ovat asiantuntijoita ja tietävät mitä tarvitaan raskauden sujuvaan etenemiseen!

Lue lisää

Vinkkejä vanhemmille

Haluatko enemmän tietoa lapsesi ikään liittyvistä kehitysvaiheista ja ravitsemuksesta?

  • Ruokailutilanne
  • Perhe-elämä
  • Vinkit matkalle
  • Leikkivinkit

Liity Hyvät eväät -kerhoon

Asiaan liittyvää sisältöä
Artikkelin arviot