Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Share this Artikkelit
X
5. raskausviikko - 8. raskausviikko eli toinen raskauskuukausi

Raskausviikko 5 – raskausviikko 8, eli toinen raskauskuukausi

 

Edelliset kuukautiseni olivat 7-10 viikkoa sitten, joka tarkoittaa että nyt on menossa raskausviikot 5-8. Ei epäilystäkään - olen raskaana! Haluan kertoa ihanan uutiseni kaikille tutuille!

Torstai, 7. heinäkuuta, 2016

Raskausviikko 5 on koittanut: missä kehitysvaiheessa vauvani on nyt?

Toinen raskauskuukausi on jännittävää aikaa. Vauvani kasvot alkavat saada muotoa: silmät, korvat, nenä ja suu alkavat erottua ja jopa pienen pieni kieli ja pikkuiset hampaat muodostuvat. Pää on saanut muotonsa ja se on tässä vaiheessa kaksinkertainen vartalon kokoon verrattuna. Aistien kehittymisen kannalta raskausviikko 7, ja sitä seuraavat viikot ovat kaikkein tärkeimpiä. Näköhermot ovat jo niin kehittyneet, että vauva pystyy havaitsemaan valon eri asteita.

Aikavälillä raskausviikko 5 ja raskausviikko 8, eli toisella raskauskuukaudella, vauvasi pikkuinen keho muuttuu hurjaa vauhtia: selkäranka saa muotonsa, raajat pidentyvät ja käsivarsiin muodostuu kyynärpäät. Myös sormet ja varpaat alkavat pikkuhiljaa erottua. Vauvasi näyttää jo ihan oikealta mini-ihmiseltä!

Kun raskausviikko 8 tulee päätökseen, ovat kaikki elimet jo paikallaan - jotkut niistä pienen pieniä, toiset valtavia! Aivot, keuhkoputki ja ruokatorvi kehittyvät vauhdilla. Sydämen kehitys on edennyt valtavasti, se on nyt vauvan vatsan kohdalla muodostaen siihen pienen kohouman. Myös maksa on kehittynyt suhteessa valtavan kokoiseksi.

Vauvasi sormet ja varpaat ovat nyt saaneet lopullisen muotonsa ja vauvalle on kehittynyt tärkeä kyky: ihmisen muista kädellisistä erottava tarttumaote ja peukalon taipuminen on kehittynyt. Vauvasi lihaksistossa tapahtuu myös kehitystä ja vauva alkaa liikehtiä, tässä vaiheessa kuitenkin liikkeet ovat vielä tahdosta riippumattomia. Ensimmäinen ultraäänitutkimus tulee olemaan todella jännittävä! Ensimmäinen ultraäänitutkimus tehdään kuitenkin yleensä raskausviikoilla 11-13, jolloin vauvan liikkeet voidaan jo havaita tutkimuksessa. Kestää kuitenkin vielä hieman pidempään ennen kuin alat itse tuntea vauvasi liikkeet!

 

Raskausviikko 5 – raskausviikko 8, ja sopiva ruokavalio: raskaus ja painonlasku – mitä on hyvä tietää

Raskauden tässä vaiheessa pahoinvointi ja oksentaminen ovat erittäin yleisiä, varsinkin aamuisin. Jos kärsit tästä, keskustele lääkärisi kanssa. Muutamia helppoja keinoja näiden ongelmien minimoimiseen: vältä rasvaisia ruokia ja syö useampia pieniä aterioita päivän aikana, ja muista terveelliset välipalat aterioiden välillä. Jatkuva oksentaminen voi aiheuttaa painonlaskua raskauden aikana eikä siitä kannata huolestua niin kauan kuin lasku pysyy vähäisenä. Jos painosi laskeminen raskaana jatkuu tai se huolestuttaa sinua, keskustele siitä neuvolassa.

Välttääksesi heikotusta ja epämiellyttävää oloa tämän vaiheen aikana, varmista että syöt aina riittävän suuren ja terveellisen aamupalan. Ilman kunnon aamiaista energiatasosi putoaa helposti ja mieliteot saattavat käydä ylivoimaisiksi. Tasapainoinen ja ravitseva ravinto on nyt tärkeämpää kuin koskaan. Hiilihydraatit ovat tärkeitä (leipä, peruna, murot, palkokasvit jne.) sillä ne antavat sinulle energiaa päivään.

Muista nauttia ruokailusta (kohtuudella!). Endorfiinien erittyminen lisääntyy nautintojen myötä ja hyvä ruoka jos mikä on nautinto. Endorfiinit saavat olosi tuntumaan hyvältä ja helpottavat rentoutumista.

Aikavälillä raskausviikko 5 ja raskausviikko 8 on myös erittäin tärkeää muistaa varmistaa riittävä nesteensaanti. Juo noin litra vettä päivässä (kuumalla ilmalla enemmän!). Vauvasi saa ravintonsa istukan kautta ja siksi veresi määrä on lisääntynyt raskautesi alusta. Vesi on elintärkeä osa verta ja siksi sen riittävä saanti on taattava.

Vesi pitää myös huolen munuaisistasi, jotka puhdistavat sinun ja vauvasi kehon. Jätä kokonaan pois alkoholi ja hiilihapolliset sokerijuomat ja rajoita kofeiinipitoisten tuotteiden, kuten kahvin ja teen käyttöä.

Kuukauden kysymys: Minkälainen on ihanteellinen välipala? Raskauden tässä vaiheessa ihanteellinen välipala muodostuu maitotuotteesta + viljatuotteesta + juomasta. Esimerkki: 1 omena, 1 viipale kokojyväleipää ja 1 kuppi teetä maidolla tai vaihtoehtoisesti esimerkiksi rasvaton jogurtti, muutama ruokalusikka mysliä ja hedelmä. Jos syöt mieluummin suolaisen välipalan raskauden aikana voit valita vaikka viipaleen kokojyväleipää kinkkuviipaleella ja retiiseillä. Vältä leivonnaisia ja muita rasvaisia ja sokerisia ruokia. Välipalojen syönti raskaana on myös oiva tilaisuus saada lisävitamiineja ja -mineraaleja: esimerkiksi 1 satsuma, josta saat C-vitamiinia raskauden aikana.

Vauvasi sormet ja varpaat ovat nyt saaneet lopullisen muotonsa ja vauvalle on kehittynyt tärkeä kyky: ihmisen muista kädellisistä erottava tarttumaote ja peukalon taipuminen on kehittynyt. Ensimmäinen ultraäänitutkimus tulee olemaan todella jännittävä!

Mietteitä ja mielipiteitä

Sonia, 28 vuotta, toinen raskauskuukausi

"Aamupahoinvointi himmentää onnellista olotilaa. Suosikkifarkkuni ovat myös alkaneet kiristää sieltä sun täältä. Murrrrrr! Vauvani on kuitenkin vasta pikkusormeni kokoinen."

Lue lisää

Vinkkejä vanhemmille

Haluatko enemmän tietoa lapsesi ikään liittyvistä kehitysvaiheista ja ravitsemuksesta?

  • Ruokailutilanne
  • Perhe-elämä
  • Vinkit matkalle
  • Leikkivinkit

Liity Hyvät eväät -kerhoon

Asiaan liittyvää sisältöä
Artikkelin arviot