Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Share this Artikkelit
X
Raskausviikko 31 - raskausviikko 34

31. raskausviikko – 34. raskausviikko, eli kahdeksas raskauskuukausi

 

Edelliset kuukautiseni olivat 33-36 viikkoa sitten. On siis menossa raskausviikot 31-34. Vauvani valmistautuu maailmaan tuloon. Se kääntyy syntymäasentoon pää alaspäin. Olen juuri kokenut ensimmäisen kunnon supistuksen. Synnytys todellakin lähestyy!

Torstai, 7. heinäkuuta, 2016

Raskausviikko 31 - raskausviikko 34: missä kehitysvaiheessa vauvani on nyt?

Raskausviikkojen 31-34 aikana vauvan kasvu jatkuu huimana. Raskauden kahtena viimeisenä kuukautena vauvan paino kaksinkertaistuu ja pituutta tulee lisää noin kymmenen senttiä! Kahdeksas raskauskuukausi valmistaa vauvasi syntymää varten ja se kääntyy kokonaan syntymäasentoonsa pää alaspäin. 95%:ssa raskauksista vauva kääntyy ideaaliin asentoon itse, 34. raskausviikon tullessa täyteen. Vauvan oikea asento varmistetaan viimeisessä ultraäänitutkimuksessasi.

Syntymää odotellessa vauvan kehityksessä tapahtuu vielä hienosäätöä. Raskausviikoilla 31-34 luut vahvistuvat, hiukset kasvavat, iho muuttuu vaaleanpunakaksi ja kynnet kasvavat. Vauvan ruumiintoiminnot käynnistyvät pikkuhiljaa. Munuaiset erittävät noin 30 ml virtsaa tunnissa. Ruoansulatusjärjestelmä täyttyy vähitellen lapsenpihkasta (meconium), tummasta ja paksusta aineksesta, josta muodostuu vauvasi ensimmäinen syntymän jälkeinen uloste.

Kun raskausviikko 34 lähenee loppua vauvasi saattaa jo liikkua kohti lantiotasi. Saatat tuntea alavatsassasi nipistelyä ja pientä kipuilua. Tämä on aivan normaalia raskauden tässä vaiheessa, eikä siitä kannata huolestua. Lantion nivelet alkavat myös hieman löystyä, tehden lantioon tilaa synnytystä varten.

Raskaus ja ruokavalio

Kahdeksas raskauskuukausi, eli raskausviikko 31 - raskausviikko 34, tuo vauvallesi päivittäin lisäpainoa keskimäärin 200 grammaa. Ruokasi ravintoarvojen merkitys korostuu entisestään, koska vauvasi tarvitsee nyt lisää voimaa ja energiaa kehityksen loppukiriin. Tarvitset myös itse lisää energiaa, jotta olet valmis synnytykseen. Tämä ei ole oikea aika liikoihin kaloreiden laskemisiin. Raskausviikko 31 - raskausviikko 34, on kuitenkin ruokavalion kannalta petollista aikaa, sillä äitiysloman myötä sinulle saattaa muodostua erilainen päivärytmi. Silloin helposti lipsuu ruoka-ajoista ja tärkeät välipalat unohtuvat. Nyt on kuitenkin erityisen tärkeää keskittyä raskausajan ruokavalioon ja itsestäsi huolehtimiseen. Ulkoile paljon, syö paljon tuoreita kasviksia ja hedelmiä. Huolehdi C-vitamiinin riittävästä määrästä, koska sillä on tärkeä tehtävä verisuontesi ja solujesi suojelemisessa ja raudan imeytymisessä. Veresi tasapaino palautuu tässä raskauden vaiheessa punasolujen lisääntyessä.

Kuukauden kysymys: mitä ruokia minun tulee syödä imetystä ajatellen että saan tarpeeksi D-vitamiinia? Jos aiot imettää vauvaasi, on nyt oikea hetki huolehtia riittävästä proteiinin, kalsiumin ja D-vitamiinin saannista raskauden aikana. Raskaus ja D-vitamiini ovat yhdessä avainasemassa hyvälaatuisen rintamaidon tuotannossa. D-vitamiinilisää suositellaan raskaana oleville 10 ug ympäri vuoden. Noudata tasapainoista ja monipuolista ruokavaliota, jossa on paljon hedelmiä ja vihanneksia, maitotuotteita, linssejä ja kokojyvätuotteita sekä eläinproteiineja (liha, kala, munat). Käytä myös kasvisrasvoja, sillä rasvahappojen saanti on nyt tärkeää. Muista juoda riittävästi, noin litra vettä päivässä. Rajoita sokerien ja hiilihapollisten tuotteiden käyttöä sekä kahvin ja teen juomista (maks. 2 kuppia päivässä). Älä käytä alkoholia raskauden (ja imetyksen!) aikana ollenkaan!

Kun menossa on raskausviikko 34, vauvallasi ei ole enää paljon tilaa kohdussasi ja se saattaa olla levoton. Vauvan olo ei ole enää niin mukava kuin se oli raskauden alkupuolella. Palleasi ja keuhkosi ovat myös ahtaalla ja saatat siitä syystä hengästyä helposti. Kun raskausviikko 34 on lopuillaan, sinulta ja vauvaltasi kysytään kärsivällisyyttä - ei kestä enää kauaa, kun tapaatte!

Mietteitä ja mielipiteitä

Sonia, 28 vuotta, raskausviikko 34

"Aloitin äitiyslomani mahdollisimman aikaisin, jotta ehdin hetken hengähtää ja valmistella kaiken vauvaa varten. Olen lihonut tähän mennessä 11 kiloa ja painoni nousee edelleen. Olo on aika mahtava!"

Lue lisää

Vinkkejä vanhemmille

Haluatko enemmän tietoa lapsesi ikään liittyvistä kehitysvaiheista ja ravitsemuksesta?

  • Ruokailutilanne
  • Perhe-elämä
  • Vinkit matkalle
  • Leikkivinkit

Liity Hyvät eväät -kerhoon

Asiaan liittyvää sisältöä
Artikkelin arviot